Nog meer Halong Bay

29 juli 2014 - Halong Bay, Vietnam

We krijgen er geen genoeg van en willen meer van dit mysterieuze Karst landschap in zee zien. Dus pakken we, weer in de stromende regen, de zeven uur boot. Richting Halong Bay gaat helaas geen mooi, houten schip, maar een volgepropte speedboot. Voor veel Vietnamezen zit het weekendje aan zee er al weer op. De ramen zijn vuil en als het droog wordt geven we onze mooie stoel op voor een plekje op een kruk op het achterdek. Halong Bay ligt alweer een stuk naar het westen, dus we zien nu weer een ander stuk dan op de heenreis. Na ruim een uur varen komen we aan, ontbijten uitvoerig en vinden twee kamers in een leuk hotel in downtown Hong Gai, dat samen met de stad Bai Chay aan de andere kant van de rivier de superstad Halong Bay vormt.

Halong Bay

De kinderen willen liever een dag chillen op hun eigen kamer met airco en Wi-Fi. Zo gaan Wim en ik samen op zoek naar de plek waar de dagtochten vertrekken. Het valt niet mee om deze te vinden. Na een warme looptocht door Hong Gai, nemen we een taxi naar Bai Chay en vinden we na lang zoeken de toeristenpier. Het is knetterdruk met lokale toeristen, maar in het havengebouw worden we vlot geholpen. We boeken de korte tour van vier en worden door de kapitein persoonlijk meegenomen naar een fraaie, houten boot. Je kunt binnen zitten op banken aan tafels of op banken op het dek. Uiteindelijk vertrekken we een uur later en maken we een prachtige tocht door het eilandengebied. Tussendoor worden twee grotten bezocht, waarvan een met kleine roeiboten. Die laten we zitten. Het is zonnig en als we rond vijf uur weer aan land stappen voelen we ons rozig.

De kinderen hebben zich prima vermaakt intussen en hebben de lokale markt verkend. We vinden een overheerlijk, lokaal eettentje en smullen van de op hoog vuur gewokte fried rice en frietjes. In de ijssalon verderop als toetje een ijsje en ijskoffie. Lekker vroeg naar bed, want we zijn moe van de korte nacht er voor.

Jouw reactie