Over plensbuien en een mooie markt

20 juli 2014 - Bắc Hà, Vietnam

Vroeg in de ochtend geluiden in de slaapkamer:

Wim maakt zich om 7 uur op voor een ochtend-fotosessie. En behalve het zoeven van de twee ventilatoren hoor ik nog een ander, monotoon geluid. Volgens Wim plenst het al de hele nacht. Hij denkt dan ook binnen een paar minuten terug te zijn met het vouwparapluutje in de aanslag. Ruim anderhalf uur later zien we hem terug, behoorlijk nat, maar bewapend met twee prachtige en vooral grote paraplu’s voor ons allemaal. Een ochtend uit duizenden heeft hij volgens zeggen gehad en hij komt ons nu halen om mee te genieten.

Dus snel wat luxe broodjes gehaald bij de bakker en in driekwartbroek, met teenslippers, wegwerp poncho en de nieuwe plu’s richting markt.

Al snel hebben we Wims plekje uit duizenden gevonden. Het is een koffie- en theestalletje van een vrolijke dame die van achter een lage, houten tafel warme drankjes en lekkers uitdeelt aan haar klandizie op de lage, vochtige bankjes rondom. Het geheel wordt bekroond door een luifelconstructie die de boel redelijk droog houdt. Prinsheerlijk zitten we hier op de eerste rang met koffie, thee en broodjes en zien we het hele marktgebeuren voor ons plaatsvinden. Kleurrijk geklede Hmongvrouwen (lokale bergstammen in Noord Vietnam) uit de omliggende dorpen flaneren gezellig in kleine groepen langs de aangeboden koopwaar. Weer andere vrouwen zitten met manden vol groenten langs de kant hun waar te verkopen. Verderop een dierenmarkt. Kippen in een bamboe ren achter op motorfietsen, honden in een mand of druipend van de regen aan een touwtje vastgebonden. Het bovenste gedeelte is gereserveerd voor de handel in buffels. Tussen alle huishoudelijke artikelen, teenslippers en levensmiddelen door ook kraampjes met handel voor de toeristen. Veel dingen die we in de straten van Hanoi al te koop zagen. Deze kramen zijn niet in handen van Hmong vrouwen. Veel mensen zijn prachtig uitgedost tegen de regen. Zo ook de toeristen die vanaf tien uur in grotere aantallen de markt op lopen. Veel bezoekers komen tijdens een dagtrip vanuit de populaire reizigersbestemming Sapa deze markt bezoeken. Grappig is dat de toeristen minder opvallen nu ze ook zijn gehuld in kleurige regencapes.

Na een half uur opdrogen in de hotelkamer en nog een rondje markt lunchen we lekker met noedelsoep in een restaurantje met marktzicht. Inmiddels is het gestopt met zachtjes regenen en schuilen we even in ons hotel. Als het weer wat droger wordt doen we een poging tot het maken van een zondagmiddagwandeling. Het blijft stortregenen. Als we later gaan avondeten zien we op de immer tegenwoordige restaurant-Tv de beelden van overstromingen in het noorden. Binnen 24 uur heeft het 220 – 250 mm geregend! Onze regio heeft redelijk gelukt gehad, al zagen we flinke watermassa’s door het dorpsbeekje gaan. Dit zijn de uitlopers van de tyfoon. Vietnam is deze keer ontsnapt aan een grotere natuurramp, maar de watermassa’s op de televisiebeelden zijn indrukwekkend.

markt Bac Ha

Inmiddels is volgens de lokale weervrouw het hoogste waterpeil bereikt en miezert het alleen nog een beetje. Als het weer morgen wat beter is, gaan we een lekkere wandeling langs de rijstvelden maken. Hier zijn we echt nog niet uitgekeken!

Jouw reactie